dilluns, 3 d’abril del 2017

Capsetes amatòries

L'exposició "Els pilars d'Europa" que CaixaForum ens mostra en aquest període que va del 10 de març al 18 de juny, ens presenta objectes procedents de la col·lecció del British Museum i segons ens diuen, molts d'ells no s'han exhibit mai. També hem trobat peces cedides pel Museu Arqueològic Nacional de Madrid, el Museu Nacional d'Art de Catalunya i el Museu Frederic Marés.

Pels adults, l'exposició és de les més fluixetes a les que CaixaForum ens té acostumats, potser és més adient per alumnes d'ESO i de Batxillerat, atès que dóna a conèixer com era la vida cotidiana del món medieval, també de la cort, la guerra i la conquesta. El muntatge amb mapes de la Europa de l'època són molt didàctics i de força interès pel grup d'estudiants als quals m'he referit.

El que sí m'ha cridat l'atenció són unes capsetes amatòries amb gravats d'escenes romàntiques, que sembla que eren de propietat femenina, on les dones guardaven els seus objectes més estimats. He imaginat que, per quantes mans deuen haver passat aquestes petites joies, i quants dits deuen haver acariciat aquests relleus!, i quantes donzelles es podien haver deleitat amb les amoretes com aquesta que he trobat, d'un poeta anònim...


Ay amor, amor, amor!
Quan serem los dos de un cor?

Prech-vos, amor, que m'o digau,
qual és aquel que més amau.
Quan de mal ull me mirau,
jo'n tinch gran dolor, de vós.

Bon amor, en veritat,
yo de vos tinch molt bon grat.
De vós só enamorat,
per vós passo gran dolor. 



La fantasia no l'hem de perdre, malgrat els segles que ens separen d'aquestes atractives i boniques capsetes amatòries.



***

4 comentaris:

Anònim ha dit...

Capseta amatoria? Jo els records els tinc en un calaix xD

Marta ha dit...

resposta a pons007
He, he, ets poc romàntic.....

Joan Antoni ha dit...

A la memòria em revé aquella capseta que tenia l'àvia en la seva habitació, on guardava cartes i documents personals i que nosaltres anomenàvem "la tomba" per la seva forma.

Marta ha dit...

resposta a Joan A...

I tant, i la obriem a vegades ..... semblava talment una tomba, he he...No recordo què se'n va fer!!!!