dissabte, 11 d’abril del 2015

II Premi Borni 2015

Dijous passat vaig assistir al lliurament del II Premi Borni 2015, l'ideòleg del qual és el nostre benvolgut Marius Serra. L'acte s'havia ajornat pel dol oficial de l'avió caigut als Alps francesos.

Vaig ser convidada, junt amb altres familiars, per haver estat una de les finalistes d'aquest simpàtic Premi dedicat als lectors. Haig de comentar que no vaig ser la guanyadora malgrat que haver arribat a ser finalista entre d'altres, ja em va omplir de satisfacció.

Per si algú ignora el motiu d'aquest concurs, comentaré que es tracta de trobar anacronismes en llibres publicats, siguin novel·les, històries o d'altres temes. És curiós la gran quantitat de lapsus que es troben i que els lectors són capaços de captar.

La meva troballa va ser en la novel·la de Mathias Énard amb el títol Carrer Robadors, comentada en aquest mateix blog (veure), però en el qual res vaig dir de l'anacronisme. La novel·la es refereix com un carrer de lladres i gent de malviure, i que per això responia a aquest nom, quan en realitat prové d'una familia barcelonina citada ja en una escriptura del segle XIV. La revista digital de cultura EL NÚVOL, va fer-ne ressó dels lapsus que els lectors havíen trobat i parla de la meva aportació lectora.
(vegeu aquí també).

La festa va ser cordial presentada per l'amfitrió Marius Serra, promovent un joc entre els assistents d'endevinar una data mitja d'entre uns quantes publicacions, fragments de les quals van ser llegides pels propis autors. Vam tenir l'oportunitat d'escoltar a en Vicenç Villatoro, Joan Carreras, Guillem Martí, Rosa Regàs, Pilar Rahola, Maite Salord, Jordi Cantavella, Rosa Regàs, Franz Werfel, Jorge Wagensberg i potser em deixo algún altre. Aquest premi va consistir en uns quants llibres a quí s'aproximés a la data proposada.

Finalment el Premi Borni va ser lliurat a un lector que havia trobat set o vuit anacronismes a la novel·la L'Arqueòleg de'n Martí Gironell, els quals els va estar anomenant un per un i imagino què deu haver pensat en Martí quan l'any passat també li van trobar incongruències en una altra publicació. Haurà d'allargar-ne les estades als convents, per documentar-se més exhaustivament :).

Bé, m'hagués agradat aconseguir la "lupa" del Premi per seguir buscant, però intentaré fer-ho sense aquest ingeniós estri. Puc dir que hi han descobertes força interessants.


(cliqueu damunt)

***

2 comentaris:

Joan Antoni ha dit...

Interessant concurs-joc per a lectors meticulosos i que estimen les congruències en els relats més enllà de les llicències creatives.

Marta ha dit...

Resposta a joan antoni:
També ho crec. A més tot el que sur de la ment de'n Marius Serra es creatiu i ingeniós.